Участь у міжнародній науковій конференції «Природа як вчитель. Історичне та сучасне використання природного середовища та шкільних садів для освіти»
(19–20 червня 2025 р., м. Прага, Чехія)
19–20 червня 2025 року представники наукової спільноти України взяли участь у міжнародній конференції «Nature as a Teacher. Historical and Contemporary Use of the Natural Environment and School Gardens for Education» («Природа як вчитель. Історичне та сучасне використання природного середовища та шкільних садів для освіти»), організованій Національним педагогічним музеєм та бібліотекою Я. А. Коменського, а також Інститутом історії Чеської академії наук (Центр історії освіти). Захід проходив у приміщенні Національного педагогічного музею у м. Празі (Чехія).
Конференція об’єднала вчених і дослідників із різних європейських країн – Австрії, Німеччини, Словенії, Угорщини, Франції, України, Чехії та інших – задля обговорення ролі природи у процесах виховання і навчання в історичному та сучасному вимірах.
Під час конференції розглядалися актуальні питання: роль природи у вихованні та навчанні дітей і молоді (від дошкільної до вищої освіти); шкільний сад як освітній простір; педагогічні погляди на використання природи в освіті в різні історичні періоди; сучасний досвід інтеграції природного середовища в освітній процес.
На конференції колективно презентували доповідь «Природа та шкільні сади як простір навчання і виховання дітей в закладах освіти України (кінець 19 – початок 21 ст.)» (дійсний член (академік) НАПН України, професор Лариса Березівська, професор Тетяна Гавриленко (Державна науково-педагогічна бібліотека України імені В. О. Сухомлинського НАПН України); доцент Алла Фрідріх (Рівненський державний гуманітарний університет).
У виступі акцентовано увагу на поглядах українських педагогів (В. Дурдуківський, О.Захаренко, В. Сухомлинський, І. Ткаченко, Т. Лубенець та ін.), які вбачали в природі не лише джерело знань, а й важливий чинник формування особистості, трудових навичок і екологічної свідомості. Висвітлено вплив зарубіжних педагогічних концепцій (Я. А. Коменський, М. Монтессорі) на українську освітню традицію.
Конференція стала майданчиком для міжкультурного діалогу, обміну досвідом, презентації наукових результатів і переосмислення ролі природи в освіті в контексті сучасних глобальних викликів. Участь у заході сприяла налагодженню міжнародних контактів і популяризації наукових здобутків українських педагогів на міжнародному рівні.
Національне агентство України з питань державної служби реалізовує низку заходів, спрямованих на посилення кадрового потенціалу державної служби шляхом залучення активної, талановитої та вмотивованої молоді.
Досвід і численні напрацювання у цій сфері стали передумовою започаткування у 2020 році Всеукраїнського конкурсу творчих робіт серед молоді.
Завдання Конкурсу:
- виявлення та розвиток вмотивованої молоді, сприяння реалізації її здібностей у прийнятті управлінських рішень;
- стимулювання інтересу у молоді до актуальних питань публічної служби;
- сприяння залученню молоді на публічну службу;
- сприяння залученню молоді до формування позитивного іміджу публічних службовців у суспільстві.
Конкурс відбуватиметься за підтримки і сприяння:
- ООН Жінки в Україні;
- Фонду Ганнса Зайделя в Україні;
- Швейцарсько-українського проєкту DECIDE «Децентралізація для розвитку демократичної освіти»;
- Проекту «Підтримка комплексної реформи державного управління в Україні» (EU4PAR);
- Програми розвитку ООН в Україні;
- «U-LEAD з Європою»;
- Професійної спілки працівників державних установ України.
У 2025 році визначено наступні номінації Конкурсу:
- Рівні права та можливості жінок і чоловіків
- У чому ви вбачаєте сучасні пріоритети політики забезпечення рівних прав і можливостей жінок і чоловіків, враховуючи повномасштабне вторгнення рф? Які тенденції у сфері гендерної рівності ви спостерігаєте зараз та на які проблеми варто звернути увагу в першу чергу?
- Якою, на ваш погляд, повинна бути державна політика щоб забезпечити гендерно відповідальне відновлення та відбудову України, які підходи та механізми варто застосовувати?
- Що дозволить зробити вітчизняну гендерну політику більш дієвою та наблизити її до стандартів ЄС?
- Політична освіта та політична культура
- Якою, на вашу думку, мусить бути політична освіта для сучасної молоді?
- Що, на вашу думку, може мотивувати активну участь сучасної молоді у суспільно-політичній діяльності?
- Щоб ви хотіли привнести у сучасну політичну культуру?
- Як політична освіта підсилює політичну культуру?
- Відбудова та відновлення системи освіти в умовах воєнного стану
- Стан системи освіти в умовах війни, проблеми та перспективи розвитку.
- Шляхи та алгоритми відновлення системи освіти в умовах воєнного стану.
- Альтернативні форми здобуття освіти в умовах воєнного стану.
- Як зберегти систему освіти в умовах воєнного стану?
- Державна служба, яка приваблює: як зацікавити молодь?
- Якою має бути державна служба, щоб молодь була зацікавлена пов’язувати з нею кар’єру?
- Що сприятиме підвищенню мотивації молоді обирати кар’єру на державній службі?
- Які чинники мають значення при виборі майбутнього місця роботи? Що з цього є на державній службі?
- Як би ви особисто розглядали можливість працевлаштування в державному секторі, яку б саме роботу ви обрали і чому?
- Яку цінність молодь може запропонувати державній службі?
- Які знання вміння та навички потрібні на державній службі в наступні 10 років?
- Як ви бачите роль молоді в посиленні культури доброчесності на державній службі?
- Відновлення України на цінностях прав людини
- Ваше бачення щодо того, як інтегрувати права людини при плануванні відновлення на рівні громад.
- Які цінності прав людини сприяють об’єднанню та згуртованості громад?
- Як цінності прав людини наближають Україну до членства в ЄС?
- Активна молодь для сильної громади
- Що для вас означає місцеве самоврядування та ваша громада?
- Якби ви були головою громади, якби ви вирішували питання залучення молоді до вирішення питань місцевого значення?
- Як ви бачите свою роль і роль молоді у відновленні громади під час війни?
- Що, на вашу думку, може мотивувати молодь активно долучатися до процесів прийняття рішень у сфері місцевого самоврядування?
- Соціальний діалог і соціальне партнерство
- Чи вважаєте ви ефективним сучасний рівень соціального діалогу в Україні, з його перевагами і недоліками?
- Якими мають бути ключові умови для ефективності соціального діалогу у формуванні та реалізації державної політики у різних сферах?
- Наведіть приклади, як соціальний діалог і партнерство можуть покращити реалізацію державної політики в сфері державного управління.
Конкурс є некомерційним заходом і переслідує виключно творчі і загальнокультурні цілі.
Для участі у Конкурсі необхідно до 30 вересня 2025 року подати на електронну адресу Організаційного комітету Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.:
- заявку, оформлену за встановленим зразком;
- конкурсну роботу.
Конкурсна робота повинна бути викладена державною мовою та оформлена відповідно до Положення про Всеукраїнський конкурс творчих робіт серед молоді (https://vseukrainskyi-konkurs2020.mozello.com/pro-konkurs/polozhennja-pro-konkurs/).
Детальнішу інформацію можна знайти на офіційному вебсайті Всеукраїнського конкурсу творчих робіт серед молоді (http://vseukrainskyi-konkurs2020.mozello.com).
У 4-му матчі фінальної серії плей-оф FAVBET Екстра-ліги «ХІТ» впевнено переграв «Аврору» з рахунком 4:2, здобувши перемогу в серії 3:1 та вже втретє поспіль ставши чемпіоном України з футзалу!
Щирі вітання студенту РДГУ — Плюті Володимиру Андрійовичу, 4 курс, педагогічний факультет, спеціальність «Фізична культура і спорт», група Т-41 — із черговим спортивним досягненням та вагомим внеском у перемогу команди!
Ми пишаємось твоїми успіхами — і на майданчику, і в університеті!
Вперед до нових звершень!
Перше півріччя 2025 року на факультеті музичного мистецтва РДГУ було насиченим і наповненим яскравими подіями. Серед яких, без перебільшення, історичну вагу і цінність має науково-творчого проєкт «МИХАЙЛО ВЕРБИЦЬКИЙ: МОЛИТОВНИЙ І МУЗИЧНИЙ ОБЕРІГ УКРАЇНИ», присвячений 210-річному ювілею видатного композитора і священника, громадського діяча і патріота, автора музики Державного Гімну України.
Проект, ініційований для втілення університетською молоддю, тривав з 5 березня по 25 травня і мав на меті через різні форми мистецької діяльності та використання можливостей соцмереж привернути увагу широкої громадськості до славетної постаті в українській музичній культурі та його творчої спадщини. Позаяк чимало фактів з життя Михайла Вербицького з плином часу проросли легендами чи обросли суперечливими інтерпретаціями. Насправді прикро, що музика одного із перших західноукраїнських композиторів не так часто зацікавлює нинішніх молодих виконавців, тому й мало презентована у культурному просторі.
Щоправда, один опус Михайла Вербицького, скорше за все, сьогодні абсолютний лідер. Окрилені музикою композитора слова «Ще нам, браття молодії, усміхнеться доля» линуть звідусіль, розносяться по континентам у шлейфі світла і незламної волі українців чинити опір темряві війни. Властиво, проєкт «МИХАЙЛО ВЕРБИЦЬКИЙ: МОЛИТОВНИЙ І МУЗИЧНИЙ ОБЕРІГ УКРАЇНИ» поклав нову дорогу для творчих звершень талановитої молоді, аби зміцнити духовну ауру та силу нації.
Конкурс, концерт, кліп – кожна робота учасників проєкту на вагу золота! Скласти уявлення про масштаб роботи допоможе наповнення сторінки в Facebook (https://www.facebook.com/groups/290525863068377). Але це лише частина оприлюднених матеріалів, які, безумовно, збагачують вітчизняний освітньо-мистецький контент. Найцінніше в проєкті – спільний досвід: спілкування, обговорення, рефлексії… Практично всі студенти факультету музичного мистецтва РДГУ були залучені до проєктної діяльності. Тож кожен учасник мав можливість відкрити для себе нові смислові обрії, осягнути глибші сенси української музичної і культурної спадщини.
Так, в рамках проєкту відбувся Конкурс есе на тему «Славень, що надихає перемагати». Автори розмірковували над тим, як мелодія М. Вербицького сконцентрувала в звуковому русі інтонацію національного серця і ритм української незламності. Цілком очікувано, що більшість заявок на конкурс надійшло від студентів факультету музичної мистецтва РДГУ, які й зайняли переможні місця:
І |
Наумець Вікторія, здобувачка ІІІ курсу в/о першого (бакалаврського) рівня спеціальності А4 Середня освіта (Мистецтво. Музичне мистецтво) |
ІІ |
Кузнєцова Валерія, здобувачка ІІ курсу в/о першого (бакалаврського) рівня спеціальності А4 Середня освіта (Мистецтво. Музичне мистецтво) |
|
Наулік Галина, здобувачка ІІ курсу в/о першого (бакалаврського) рівня спеціальності А4 Середня освіта (Мистецтво. Музичне мистецтво) |
ІІІ |
Княжук Наталія, здобувачка І курсу в/о першого (бакалаврського) рівня спеціальності А4 Середня освіта (Мистецтво. Музичне мистецтво) |
Між тим, у конкурсі взяла участь Цвєткова Надєжда, учениця Білогірської школи мистецтв, яка посіла ІІІ місце.
До слова, сучасні технології дозволяють молоді ділитися своїми думками у відеоформаті. Якраз відеоролик Софії Гук (здобувачка ІІ курсу в/о першого (бакалаврського) рівня спеціальності А4 Середня освіта (Мистецтво. Музичне мистецтво), присвячений промоції творчості Михайла Вербицького серед громадськості, отримав Диплом на конкурсі «Арт-журналістика-2025», який щорічно проводить Харківський університет культури та мистецтв ім. І. Котляревського.
Цікаво, що студентська молодь запропонувала низку відеороликів, скомпонованих із різних виконавських версій гімну «Ще не вмерла України». В об’єктив для монтажу Тимофія Мулярчука, Вікторії Наумець, Євгена Романенко потрапили передусім найзначніші і рекордні виконання одного з головних державних символів України – на Майдані під час Революції Гідності, в окопі на передовій, в залі Верховної Ради, на стадіоні перед спортивним змаганням та ін. Вражаючою стала й широта охоплення виконавців – професійних співаків і звичайних громадян, людей різного віку і різних національностей. Адже нині виконання українського Славня є знаком солідарності міжнародної спільноти з Україною у прагненні до миру і безпеки.
Учасники проєкту також не проминули нагоди запропонувати свої виконавські версії головної пісні нашої країни. Приміром, Божена Ярмошевич заспівала гімн, підібравши для відеоряду кліпу красу природи та міських вулиць рідного краю. А от Назарій Зельман, студент Дрогобицького педагогічного університету ім. І. Франка, свіжо й оригінально розкрив у відеоролику історію написання Вербицьким музики до вірша Павла Чубинського.
Натомість, Валерія Шеремет, майбутня фольклористка, а нині студентка Рівненського державного гуманітарного університету, розповіла про народно-культурно середовище, в якому жив і творив Михайло Вербицький і разом із учасниками фольклорного ансамблю «Джерело» виконала риндзівку, записану на Львівщині. Також у реалізації проєкту «ожили», або зовсім по-сучасному зазвучали пісні Михайла Вербицького – «Пазя до Івана» (Анастасія Левчук і Анна Смик), пісня «До зорі» (Віталій Кузьмин), «Милий» (Анна Кашперук, Вероніка Юхимчук, Микола Ващук).
Цінну пошукову роботу провели студенти І курсу напряму музично-педагогічної освіти РДГУ (Естер Боришкевич, Наталія Княжук, Вероніка Огородник, Оксана Рудик, Алла Шрамович). Вони зробили огляд літератури про Михайла Вербицького і у відеоформаті поділилися своїми знахідками, які зберігаються на бібліотечних полицях РДГУ. Майбутні вчителі музичного мистецтва (Вікторія Кулик, Лев Єгоров) навіть виявили поетичний хист і написали вірші-присвяти українському композитору.
Заключним акордом проєкту стала інтерактивна концертна програма «ДЕ ШЛЯХ ЗНИКАЄ, ТАМ ДУХ ТВОРИТЬ ЙОГО», яка відбулася 29 травня 2025 року на факультеті музичного мистецтва РДГУ. Головними «провідниками» по життєвій дорозі Михайла Вербицького були магістранти спеціальності 025 Музичне мистецтво – Суламіта Музичук, Катерина Холод, Дем’ян Сомик. Вони розповіли присутнім про видатних музикантів, яким доля подарувала зустріч із автором державного музичного символу України. Також ведучі проводили інтерактивні вікторини, в ході яких з’ясовувалося основне питання: при яких обставинах життєтворчість Михайла Вербицького пов’язана із Іваном Лаврівським, Анатолем Вахнянином, Віктором Матюком, Миколою Лисенком та ін.
Відрадно, що студентська молодь в ігровій формі закріпила знання з Історії української музики, а, тим часом, поринула у світ ХІХ століття – століття, коли зароджувалися національні визвольні рухи і пробуджувалася національна свідомість. У ході програми в учасників народилося глибоке переконання сили єдності українців, яка здатна здолати неймовірні труднощі і випробування. Насамкінець урочисте і величе виконання вокальним квартетом у складі Лілії Цугирко, Анни Батюк, Людмили Прокопочук, Івана Бабича твору Михайла Вербицького «Многая літа» прозвучало наче благословення, укріплюючи нашу віру в перемогу і процвітання України.
Тож вшановуючи такі постаті, як Михайло Вербицький, університетська молодь у реалізації науково-творчих проєкту засвідчила спадкоємність традицій і осяює шлях у майбутнє.
Тетяна Прокопович,
кандидат мистецтвознавства,
автор ідеї і координатор проєкту
Шановні науково-педагогічні працівники,
здобувачі вищої освіти, колеги та друзі!
Цьогоріч 22 червня ми, українці, знову скорботно вшановуємо світлу пам’ять полеглих воїнів і невинно загиблих жертв Другої світової війни.
У цей день озиваються болем давні рани українського народу, історія якого посічена страшними карбами війни. Її відгомін чути у національній пам’яті всіх і свідомості кожного.
Сьогодення українців, гірке від нової війни, приносить не менш болючі спогади і вчить нас особливо гостро відчувати ціну свободи, миру та безпеки.
Нехай у День скорботи і вшанування пам’яті жертв війни в Україні історична пам’ять згуртовує мільйони сучасних українців, підкріплює їх у єдності, сповнює відвагою з честю боронити рідну землю.
Спільнота Рівненського державного гуманітарного університету схиляє голови в низькому поклоні перед усіма українцями, чиє життя забрала війна!
Пам’ятаємо кожного…
В. о. ректора Роман ПАВЕЛКІВ
- Місце проведення:
La Ferté-Alais (передмістя Парижа), Франція - Термін проєкту:
4–18 червня 2025 року - Країни-учасниці:
Франція , Україна , Грузія , Румунія , Італія - Назва обміну:
"UNIBIO – United in Diversity for Biodiversity"
Цей міжнародний проєкт був присвячений питанням захисту навколишнього середовища та гендерної рівності. Учасники взяли участь у ряді активностей:
-
воркшопах та семінарах, спрямованих на формування гендерної та сексуальної ідентичності, обговорення LGBTIQ+ питань;
-
міжкультурному діалозі з акцентом на боротьбу за гендерну рівність у різних середовищах;
-
заняттях з пермакультурного садівництва та екобудівництва з природних матеріалів;
-
тестуванні нових освітніх інструментів (ігри, дебати), розроблених асоціацією з неформальної освіти.
Участь у подібних міжнародних ініціативах — це не лише особистісний розвиток студентів, а й важлива складова інтеграції української молоді в європейський простір освіти, культури та громадянських цінностей.